ÖRGÜT TASARIMININ TEMEL SORUN
ALANLARI
Örgütsel yapı tanımı içinde üç temel unsurun varlığından söz edilebilir
Örgütsel yapı hiyerarşi içindeki basamak
sayısı ve yöneticilerin denetim alanı bu ilişkiler içindedir.
- Örgütsel yapı bireylerin departmanları,
departmanların örgütü oluşturacak şekilde gruplaşmasını belirler.
- Örgütsel yapı etkili iletişim
koordinasyon ve bölümler arası bütünleşmeyi sağlayacak sistemlerin tasarımını
esas alır.
Genel olarak örgüt yapısının temel
unsurlarını detaylandırırsak;
-
İş bölümü ve uzmanlaşma
-
Yetki yapısı ve merkezileşme derecesi
-
Karmaşıklık derecesi
-
Denetim alanı genişliği
-
Formalleşme derecesi
-
Bölümlere ayırma
Örgütsel amaçlara ulaşabilmenin temel
koşullarından birisi de örgüt içinde hem yatay hem de dikey bilgi akışının
olmasıdır. Söz konusu mekanizmanın dikey bağlantıları ağırlıklı olarak denetim
amaçlı oluşturulmuşken, yatay bağlantılar koordinasyon ve işbirliği amaçlı
oluşturulmuştur.
Dikey
bilgi bağlantıları, örgütün üst ve alt kademeleri arasındaki faaliyetlerin
koordine edilmesi amacıyla kurulurlar. Temel amaç örgütün denetimidir. Bu
yaklaşımdaki işletmeler genellikle üç tip yapısal araçtan faydalanır.
Hiyerarşi dikey bilgi bağlantılarının
kurulmasına yönelik ilk araçtır. Örgüt şeması üzerindeki bağlantı çizgileri,
iletişim kanallarını ifade eder.
Kurallar ve planlar, problemler ve
kararlar tekrar ettiğinde bunlara dayalı
kurallar oluşturulur. Böylece çalışanlar bu kurallar etrafında çalışır.
Dikey bilgi sistemleri, dönemsel
raporlar, yazılı bilgiler, bilgisayar destekli iletişim bu sistemler arasında
sayılabilir.
Örgüt tasarımında amaç
işletmenin başarısını artırmak için en etkin ve verimli örgütü kurabilmektir. Örgüt
tasarımında temel unsurlar şunlardır:
a)İşbölümü, Uzmanlaşma Ve Farklılaşma
İşbölümü, iş basitleştirme olarak da adlandırılabilir. Tek kişinin işin bütününü yapması yerine, işlerin küçük parçalara bölünüp uzmanlaşmış parçalar haline getirilerek bir grup insan tarafından yapılmasıdır.
a)İşbölümü, Uzmanlaşma Ve Farklılaşma
İşbölümü, iş basitleştirme olarak da adlandırılabilir. Tek kişinin işin bütününü yapması yerine, işlerin küçük parçalara bölünüp uzmanlaşmış parçalar haline getirilerek bir grup insan tarafından yapılmasıdır.
Örgüt büyüdükçe işlevlerin bölünmesi ve
farklılaşma sürecine işlevselleşme (functionalization) adı
verilir.İşlevselleşmeyi ortaya çıkaran temel neden , görevlerde farklılaşma
yapmaktır. Bu farklılaşma kendini iki yönde gösterir.
Aşağıya
Doğru Farklılaşma : Örgüt büyüdükçe belli
işlevleri görmek için yeni iş görenler gerekecektir. Bu süreç örgütte yönetsel
ve yönetsel olmayan alt kademelerin oluşmasına neden olur. Bu tür farklılaşma
aşağı doğru farklılaşmadır. Bu farklılaşma, yöneticinin denetim alanı ile
sınırlıdır. Bu sınırlar aşıldığında yönetici kendi altında bir alt yöneticiye
(ya da bir kaçına) bu işçilerin sorumluluğunu dağıtmak durumunda olacak böylece
örgütsel kademelerin sayısı artacaktır.
Yana Doğru Farklılaşma : Yana doğru farklılaşmada ise aynı düzeydeki işlevlerin birden çok kişilere dağıtılması söz konusudur.Yana doğru farklılaşma örgütler büyüdükçe bölümlere ayırmayla sonuçlanır.
Her iki yöne doğru farklılaşmanın amacı , konunun uzmanları yoluyla , örgütsel amacın başarılmasını kolaylaştırmaktır.
Yana Doğru Farklılaşma : Yana doğru farklılaşmada ise aynı düzeydeki işlevlerin birden çok kişilere dağıtılması söz konusudur.Yana doğru farklılaşma örgütler büyüdükçe bölümlere ayırmayla sonuçlanır.
Her iki yöne doğru farklılaşmanın amacı , konunun uzmanları yoluyla , örgütsel amacın başarılmasını kolaylaştırmaktır.
b)Biçimselleşme
Kuralların, düzenlemelerin, iş tanımlarının katı biçimde oluşturularak iş süreçlerinin standartlaştırılması biçimselleşmeyi ifade eder. Standartlaşma konusu koordinasyon mekanizmalarında detaylı olarak ele alınacaktır.
c)Merkezileşme
Yetki, karar alma ve bu kararı uygulatabilme etkinliğidir. Yetkinin tepe de tek veya çok az sayıda örgüt üyesinde toplandığı örgütlerde merkezcil yapıdan, yetkinin astlara ve alt basamaklardaki birimlere dağıtıldığı örgütlerde ise merkezcil olmayan yapıdan bahsedilir. Yani merkezileşme kavramı, örgütte yetkinin toplandığı yerle ilgili bir kavramdır
Kuralların, düzenlemelerin, iş tanımlarının katı biçimde oluşturularak iş süreçlerinin standartlaştırılması biçimselleşmeyi ifade eder. Standartlaşma konusu koordinasyon mekanizmalarında detaylı olarak ele alınacaktır.
c)Merkezileşme
Yetki, karar alma ve bu kararı uygulatabilme etkinliğidir. Yetkinin tepe de tek veya çok az sayıda örgüt üyesinde toplandığı örgütlerde merkezcil yapıdan, yetkinin astlara ve alt basamaklardaki birimlere dağıtıldığı örgütlerde ise merkezcil olmayan yapıdan bahsedilir. Yani merkezileşme kavramı, örgütte yetkinin toplandığı yerle ilgili bir kavramdır
d)Koordinasyon mekanizmaları
Örgüt
içerisinde bu bölümlenme faaliyetlerini yanısıra, örgütün amaçlarına ulaşması
açısından bir bütünleşme faaliyeti yani bölümler arasında gerekli koordinasyonun
sağlanması da gerekmektedir.
Bir örgütün yapısı iş bölümünün nasıl gerçekleştirildiğiyle, bu işbölümü sonucunda ortaya çıkan farklı işler ve bu işleri yapan kişiler arasında a koordinasyonun nasıl sağlanacağı konusunda verilecek karara bağlı olarak şekillenir.
Bir örgütün yapısı iş bölümünün nasıl gerçekleştirildiğiyle, bu işbölümü sonucunda ortaya çıkan farklı işler ve bu işleri yapan kişiler arasında a koordinasyonun nasıl sağlanacağı konusunda verilecek karara bağlı olarak şekillenir.
e)
Bölümlere Ayırma:
Belirli yöntemler kullanılarak örgütün birimlere ayrılması ve faaliyetlerin bu birimler arasında dağıtılmasıdır. Bölümlendirme yaparken örgütün temel sorunları göz önüne alınmalıdır.hangi bölümleme türünün örgütün problemlerine en iyi yanıt vereceği araştırılmalıdırcağı konusunda verilecek karara bağlı olarak şekillenir.
Belirli yöntemler kullanılarak örgütün birimlere ayrılması ve faaliyetlerin bu birimler arasında dağıtılmasıdır. Bölümlendirme yaparken örgütün temel sorunları göz önüne alınmalıdır.hangi bölümleme türünün örgütün problemlerine en iyi yanıt vereceği araştırılmalıdırcağı konusunda verilecek karara bağlı olarak şekillenir.
- Fonksiyonlarına göre bölümlere ayırma
- Sayı temeline göre bölümlere ayırma
- Coğrafi temele göre bölümlere ayırma
- Ürün temeline göre bölümlere ayırma
- Müşteri temeline göre bölümlere ayırma
- İşlem
veya makine temeline göre bölümlere ayırma
-
Zaman temeline göre bölümlere ayırma
- Karma örgüt yapısı
Yatay ve Dikey Entegrasyon
Son endüstri devrimi olan 4.0 ile birlikte önemli
boyutta büyüme ve gelişme yaşayan şirketler parça üretimden toplu üretime kadar
büyük bir gelişim gösterdi. Firmaların büyümesinde rol oynayan en büyük
etkenlerden biri ise bütünleşmek, yani entegrasyondur. Şirketlerin birleşmesi
çok hızlı ve etkin bir yöntem olup diğer etkenlere göre daha avantajlıdır
Yatay
Entegrasyon : müşteri tipi
aynı olan farklı şirketler arasındaki birleşmedir. Bu birleşmedeki asıl amaç,
aynı müşteri tipine hitap eden bu şirketlerin pazardaki
paylarını arttırmaktır. Bu entegrasyon çeşidi rekabetin çok fazla ve ürünün modasının geçme
hızının yüksek olmasıdır. Şirketler, belirsizlikleri azaltmak, AR-GE
faaliyetlerine önem vererek rekabet gücünü ve piyasa değerini arttırmak
amacıyla yatay entegrasyon sistemine dahil olmaktadır
Bu
birleşme çeşidinde aynı sektöre yönelik birden fazla şirket birleştiğinden
dolayı, pazarlama ve satışta maliyetlerin düşmesini sağlar. Ürün ya da
hizmetlerin en yakın ve en uygun merkezlerden teslimi taşıma maliyetlerini
düşürebilir.Geniş bir dağıtım ağı tüketiciler açısından da olumlu
nitelendirilebilecek bir faktördür.
Yatay
entegrasyon sisteminde aynı sektördeki farklı şirketlerin birleşmesi baz
alınır. Her ne kadar pazar payını arttırmak, maliyetleri düşürmek, araştırma
çalışmalarına önem vermek gibi olumlu özellikleri olsa da bu durumlar
şirketlerin rakip olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Bu olumsuzluğu ortadan
kaldırmak için ise çeşitli ülkelerde anti-tröst uygulamalar vardır.
Dikey Entegrasyon
: Aynı sektörde fakat farklı alt sektörlerde müşterisi olan firmaların birleşme
şeklidir. Dikey entegrasyon sistemine örnek olarak araba üreten bir firmanın
tekerlek üreten bir firmayla birleşmesi örnek verilebilir. Aynı zamanda
bir hava yolu şirketinin
bir seyahat şirketiyle veya sigorta şirketiyle birleşmesi de dikey entegrasyona
örnektir.
Bu
yatay ve dikey entegrasyon ile birlikte örgüt tasarımları değişir. Örgütün en
üstünde yer alan kişinin örgütü idare etmesi için daha çok kişiyle görüşmesi
bilgi alış verişinde bulunması gerekir. Örgütün hiyerarşisinde değişmeler olur.
Örgüt
içinde; iletişim problemleri, motivasyon problemleri, artan bürokratik
maliyetler, emir komuta zincirinde değişmeler, yöneticinin kontrol ettiği
astların sayısında artış gibi olumsuz durumlar ortaya çıkar.
Hiyerarşinin Şeklini Etkileyen Faktörler
Yatay farklılaşma, örgütte
iş bölümü gereğince oluşan fonksiyon (bölüm, departman)
farklılaşmasının bir sonucudur. Yatay farklılaşma sonucu örgüt bölümlere
ayrılır. Yatay bölünme de koordinasyon gerektirmektedir.Bu nedenle örgüt
yapısındaki fonksiyonel bölünme, ürün temelli bölünme, coğrafi bölge esasına
göre bölünme, müşteriye göre bölünme incelenmelidir.
Merkezileşme düzeyi
Merkezileşme ya da merkezileşmeme, organizasyonlardaki karar verme yetkisinin
kademeler arasında dağıtımıyla ilgilidir.
Eğer
bu yetki alt kademelere doğru kaydırılmaz ve yalnızca üst yönetimle sınırlı
tutulursa merkezi bir yönetimden, yetki alt kademelere kaydırılırsa
merkezleşmemiş bir organizasyon yapısından söz edilir
Standartlaşma düzeyi mal
veya hizmet için benimsenecek temel ölçü ve niteliklerin belirlemesiyle; madde,
mamul, metot ve hizmetleri saptanan ölçü ve sınırlara uygun olarak bir örnek
hale getirme işlemidir.
İnformal Örgütün Etkisi : Karar
verme ve koordinasyon sıklıkla insan etkileşimleri gibi formal olarak düzenlenmiş
kanalların dışında yer alır Kurallar ve normlar, bazen formal kural
kaynaklarından değil, insan etkileşimlerinden doğar İşin
informal normları bozulabildiği için, yöneticilerin, değişikler yapacakları
zaman informal yapıyı dikkate almaları gerekir.
Handy ’in yonca biçimindeki modeli
sınırsız örgütlerin en önemli örneğidir. Bu modelde birinci
yaprak; yönetici, teknik elemanlar ve profesyonellerden oluşan ve örgütün
ayakta kalmasını sağlayan temel iş gören grubunu oluşturur. Bu iş görenler
yüksek beceriye sahip kimliğini örgütten alan kişilerdir. İkinci yaprak;
örgütün dışarıdan sağladıkları tedarik, dağıtım ve kontrol gibi ihtiyaçları
karşılayan uzman kişi ve kurumları temsil eder. Üçüncü yaprak ise; geçici iş
görenleri kısa süreli çalışanları temsil eder. Bu örgütte bürokrasi engeli
olmadan fırsat ve tehditlere hemen cevap verebilmesidir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder