Grup Dinamikleri ve Ekip Çalışması
Grup; belirli bir amaç doğrultusunda bir
araya gelen, birbirleriyle iletişimi olan, birbirini etkileyen ve birbiriyle
bağımlı olan iki ya da daha fazla kişinin bir araya gelmesine denir.
Gündelik hayatın her alanında olan gruplar
bazı benzer özelliklere sahiptir. Bir grubun özellikleri şunlardır:
- İki ya da daha fazla kişiden oluşurlar.
- Biçimsel sosyal yapısı vardır (kurallar
belirlidir).
- Ortak bir kaderi vardır.
- Ortak amaçlara sahiptirler.
- Yüz yüze etkileşim vardır.
- Gruptaki her üye birbirine bağlıdır.
- Grup üyeleri kendi kendilerine tanımlarlar.
- Diğerleri tarafından tanınırlar.
Grupları
sınıflandırmanın en temel yolu biçimsel ve biçimsel olmayan gruplar
şeklindendir. Biçimsel gruplar bir organizasyon tarafından belirli hedeflere
ulaşmak için oluşturulurken, biçimsel olmayan gruplar kendiliğinden oluşur.
Yönetim ve
organizasyondaki biçimsel gruplar şunlardır:
- Emir grupları
- İş grupları
- Fonksiyonel gruplar
Biçimsel olmayan gruplar ise doğal olarak ve bireylerin ortak
ilgileri ve paylaşılan değerleri açısından oluşurlar:
- Çıkar grupları
- Arkadaşlık grupları
- Referans grupları
Grup dinamiği grubun
içinde beliren değişmelerin grup üyeleri ve grup yapısı üzerinde ortaya
çıkaracağı etki ve tepkilerdir.
En fazla kullanılan grup dinamiği
modeli Bruce Tuckman tarafından önerilen modeldir. Bu model oluşum,
karmaşa, düzenleme, performans ve çözülme aşamalarından oluşmaktadır.
Oluşum:
Bu aşamada gruplar bazı belirsizliklere sahiptir. Grubun liderliği ya da
görevin doğası belirlenmemiştir. Bu yüzden grup dinamiği oluşturma aşamasında
grup üyeleri birbirlerini tanırlar ve beklentilerini grupla paylaşırlar.
Karmaşa: Bu aşamada grup büyük anlaşmazlıklar ve çatışma yaşar.
Amaçlar ve güç tartışılır. Eğer çatışma çözülmezse grup dağılacak ya da bir
sonraki aşamaya geçmeden ömrünü etkisiz bir şekilde sürdürecektir. Ancak çözüme
ulaşırlarsa kaynaşma durumu olur ve kendilerine pozitif bir tecrübe olarak
kalır.
Düzenleme:
Bu aşamada bireysel farklılıklar tanınacak ve grup üyeleri grup kaynaşması ve
kimliği duygusunu geliştirmeye başlayacaklardır. Grup normları ve grup dinamiği bütünleşecek ve bu işbirlikçi
efor güzel sonuçlar ortaya çıkaracaktır.
Performans: Grup olgunlaşmış ve kaynaşma seviyesi en üst düzeye
çıkmıştır. Grup dinamiği ve yapısı en
sağlam haline kavuşmuştur. Bireyler bir diğerini kabul eder ve çatışmalar grup
tartışması ile halledilir. Grup kararları duygusal faktörlerden ziyade ilgili
hedeflere odaklanarak rasyonel bir süreç yoluyla alınır.
Çözülme: Bu aşama her grupta görülmez çünkü bu grubun dağılması ile
nitelenir. Bazı gruplar nispeten daha kısa ömürlüdür. Çözülme nedenleri
değişiklik gösterse de, görevin tamamlanmış olması ve bireylerin kendi
yollarına gitmek istemesi en yaygın sebeplerdir.
Grup dinamiğini etkileyen faktörler şöyle
özetlenebilir:
- Grup üyelerinin bilgisi, yetenekleri, kişilik
özellikleri,
- Grubun yapısı (grubun büyüklüğü, gruptaki roller,
grup normları, gruptaki bağlılık)
- Grubun içerisindeki süreçler (iletişim, karar
verme, güç, çatışma etkileşimleri)
- Grup görevleri (karmaşıklık ve birbirine bağlılık)
Gruplarda Karar Alma
Gruplarda
karar alma çeşitli yöntemlerle karşımıza çıkmaktadır Bunlar; Oy birliği kuralı,
patron karar verir kuralı, çoğunluk kazanır kuralı, doğru kazansın kuralıdır.
Oybirliği kuralı; grup üyelerinin hepsinin
aynı görüş yönünde oy vermesidir. Oy birliğinde karar almak zordur. Sık sık
uzlaşma gerektirir ve bazen karara varamamayla sonuçlanır. Ancak gruplar oy
birliği ile bir karar alabildiklerinde sonuçtan daha fazla doyum almak
eğilimindedir.
Patron karar verir kuralında; son sözün
grubun hiyerarşisinin en tepesindeki isme aittir.
Çoğunluk kazanır kuralı; çoğunluk çok
küçük bir farkla kazanmış olsa bile grup en sonunda en çok destek alan konum
yönünde karar verir.
Doğru kazansın kuralında; gruplar inanç
yerine gerçekleri tartışıyorlarsa, bir çözüm doğru, diğeri yanlışşa, bir doğru
kazansın kuralı benimsemek eğilimindedir. Bilgi sunumu ve tartışmaların bir
sonucu olarak grup üyeleri belirli bir konumun doğruluk ya da gerçekliği
başlangıçta küçük bir azınlığın fikri bile olsa kazanacaktır.
Grup kararlarıyla ilgili araştırmalar,
başlangıçta grup üyelerinin fikrini ve tartışılan konunun türünü bilirsek
genellikle grubun kararlarını önceden kestirebileceğimize işaret etmektedir.
Grupta daha iyi karar almak, katılanların
ilgilerine ve gruba bağlılık hissetme düzeylerine bağlıdır.
Grupta
daha iyi karar almak için,
1.Farklı
kanaatler aranmalıdır.
2.Çoğunluk
oylaması, zaman sınırlaması, ortalama bulma teknikleri kullanılmamalıdır.
3.Herkese kendi
bakış açısını savunma olanağı verilmelidir.
4.Hazır
çözümlere, otoritenin kanıtlarına başvurulmamalıdır.
Ekip Çalışması ve Ekiplerin Yönetimi
Ekip; ortak hedeflere adanmış, görevlerini
yaparken birbirine güvenen ve yüksek kalitede ürün veren insan topluluğudur.
Ortak bir amaca, yaklaşıma ve bir dizi
performans amaçlarına bağlı olan, belirli becerilere sahip insan grubudur.
Günümüzde iş yapmak, iş yönetmek ekip
çalışmasını gerektirir. Üretimde, ticarette, hizmetlerde işlerin boyutları
genişlemekte ve nitelikleri daha karmaşık hale gelmektedir. Bunun sonucunda
bireysel çabalar yetersiz kalmakta, bireylerin kapasite sınırları
zorlanmaktadır
Bu nedenle, başarılı iş yönetimi güçlü
ekipler oluşturmayı ve bu ekipleri yüksek performansla çalıştırmayı gerektirir.
Ekip çalışması, performans ve iş tatmini açısından iş yönetiminin en önemli
keşiflerinden biridir. Ekiplerin bu anlamda başarılı olması ekip üyelerinin
birbirini tamamlayan niteliklere sahip olmalarına ve birlikte çalıştıklarında
görevlerin gerektirdiği tüm yetenekleri bünyelerinde ortaya çıkarmalarına
bağlıdır. Başarılı ekiplerde işbölümü, dayanışma, destek, inanç, azim ve hırs
vardır. Ekip üyeleri arasında ortak sahiplenme, aidiyet duyguları gelişmiş, biz
bilinci yerleşmiştir. Yüksek motivasyon, çalışma isteği, heves, heyecan ve bir
ruh vardır. Özverili çalışma, adanmışlık duygusu yaygın gözlenir. Başarılı
ekiplerin üyeleri işlerini bilirler, severler ve yaparlar. Sürekli kendilerini
iyileştirirler, değişime ve ilerlemeye açıktırlar.
“Ekip çalışması en iyi haliyle; işgücünü
harekete geçirir, yeni fikirlerin yaratılmasını, üyelerin tek başlarına ortaya
koyacaklarından daha başarılı işler çıkarmalarını sağlar...” “Ekip çalışması en
kötü haliyle; işgücünün maneviyatını kıran, özgün düşünceyi bastıran, üyelerini
üretmek yerine çatıştırarak zaman ve kaynak israfına neden oldukları bir
süreçtir.
Neden
Ekip Çalışması
Ekibin her üyesi, yapılması gerekli göreve
özel ve değerli bir katkı/perspektif getirir. Ekip çalışmasında oluşan bilgi
paylaşımı, sonucu etkileyecek çok önemli bilgilerin değerlendirme dışı
kalmasını önler. Çalışanlar, kendi katkılarıyla oluşan karar ve plânların
uygulanmasında daha yardımcı olurlar. Karmaşık ve hata payının yüksek olduğu
işlerin, daha kısa sürede ve daha mükemmel şekilde yapılmasını sağlar.
Ekiplerin yönetimi için organizasyonda
lider şarttır. Ekip liderinin yeterliliği ekibin verimliliği üzerinde önemli
bir etkiye sahiptir. Lider, ekipte yer alan üyelerin hepsinin ait olduğu
disiplinler hakkında bilgi sahibi olmalı, lider ile üyeler arasında açık bir
iletişim bulunmalıdır.
Ekip çalışmasında lider;
TUTARLI ve DÜRÜSTTÜR; Liderin özü ve sözü
birdir. Söyledikleriyle davranışları arasında tutarlılık vardır. Lider, ekip
üyeleri arasında ayırım gözetmez. Liderin iç uyumu, özgüveni ve öz saygısı
yüksektir.
KARARLIDIR; Liderin en önemli özelliğidir.
Baskı altında da olsa, yetersiz bilgiyle de olsa, doğruya en yakın kararı
verebilmek, sonucu değiştirebilmek için “olmazsa olmaz” koşuldur.
YETERLİDİR;
Lider yaptığı ya da yönettiği işi iyi bilir. Alçakgönüllüdür ve öğrenmeye ve
kendini geliştirmeye her zaman açıktır. Lider, bilmediğini de bilir.
DEĞİŞİM YARATIR; İleri görüşlüdür, geleceği
yorumlar, kimsenin fark edemediği ya da fark etse de el atmaya cesaret
edemediği fırsatlara göz diker, yorumlarını bir mesaja dönüştürüp çevresine
aşılamaya girişir, insanları bir inanç etrafında birleştirir.
EKİBİN PUSULASIDIR; Liderin vizyonu ve
mesajı ona ve ekibe yön verir, hareketin devamını sağlar. Vizyon gidilecek yöne
odaklanarak kaybolmadan o doğrultuda yol almak için bir pusuladır.
BİRLEŞTİRİCİDİR; insanların vizyonu
anlamalarını ve bunu gerçekleştirmek için aynı safta toplanmasını sağlar.
ANALİTİK DÜŞÜNÜR; Ekip liderinin analitik
düşünce becerisine sahip olması, fırsatları görebilmeye, krizleri çözebilmeye
veya önleyebilmeye imkan verir.
HAREKETE GEÇİRİR; Ekip lideri, kurumun
geleceğe ilişkin vizyonunun hayata geçirilmesini sağlamak için insanları o
yönde harekete geçirmelidir.
İZ BIRAKIR; Değerleri ve ahlak
anlayışıyla, üslubuyla ve davranış biçimiyle çevresine, hatta tüm topluma örnek
olur. Kendisinden sonra gelenlere özdeşleşebilecekleri bir model sunar.lmesini
sağlamak için insanları o yönde harekete geçirmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder