Örgüt İçi Güç Mücadeleleri, Politika
GÜÇ
Güç
konusundaki çalışmaları ile tanınan Jeffrey Pfeffer, güç kavramını "Davranışları
ve olayların aklisini değiştirebilme, direnmelerin üstesinden gelebilme, insanları
normalde yapmayacakları hareketleri yapmaya ikna etme yeteneği" olarak tanımlamaktadır.
Kısaca güç, insanları etkileyebilme yeteneğidir.
Günlük
hayatta da son derece önemli bir kavram olan güç, işletmelerde yöneticinin kararlarını
uygulayabilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Yöneticinin isteklerini yaptırabilmesi,
astlarını işletme hedeflerine yönlendirmesi, astlarını etkileyebilme yeteneğine,
yani güce sahip olmasına bağlıdır. Ancak güç, yalnızca yöneticilerin elinde
bulunan bir araç değildir. Bir işletmedeki astlar, yöneticilik pozisyonunda
bulunmayan kişiler, hatta çeşitli departmanlar, sahip oldukları çeşitli
özellikler veya kaynaklar nedeniyle güç sahibidirler ve diğer kişi ve grupları
etkileyebilirler.
Gücün Etkin Kullanılması İçin
Alınması Gereken Önlemler
Güç
etkin bir şekilde kullanılmadığı takdirde, örgütsel bazı hedeflere ulaşılamayacak,
veya bu hedeflere ulaşılırken bazı başka hedefler gözden çıkarılacaktır. Öte
yandan, gücün etkin olmayan kullanımı, gücün işletme hedefleri yerine bireysel
hedeflere hizmet etmesine de neden olabilecektir
Belli
bir güç kaynağının yanlış kullanımı, o güç kaynağının etkinliğini kaybetmesine
neden olabilir. İşletmelerde kişilerin uzmanlık gücü de, vermiş oldukları yararlı
tavsiyeler ile güçlenecek, hatalı tavsiye ve talimatlar ile ise zayıflayabilecektir.
Bu nedenle, kişi uzmanlık gücünün sinirlerini bilmeli, kendi konusu dışında uzmanlık
gücünü kullanarak zayıflatmaktan kaçınmalıdır.
Kişi,
tek bir güç kaynağı ile yetinmemeli, elindeki güç kaynaklarını çeşitlendirmeye çalışmalıdır.
Çünkü her çeşit güç kaynağının gerekli olacağı çeşitli durum ve ortamlar ile karşılaşmak
mümkündür.
Güç,
işletmenin hedeflerine yönelik bir şekilde uygulanmalıdır. İşletme için en iyi
olan alternatiflerin uygulanması yolunda kullanılmalıdır. Aksi halde güç, işletmenin
temelini zayıflatın bir araç halini alabilir.
Bir Güç Kazanma Yöntemi Olarak
Politika
Her
organizasyon politik bir yapıdadır. Organizasyon adı verilen yapı içerisinde
kişiler çeşitli yol ve metotlarla birbirlerini etkilemek ve belirli yönde
davranışa sevk etmek çabası içindedir. İşte örgüt üyelerinin güç kazanma ve güç
kullanma yönündeki bu çabaları örgüt içi politikayı oluşturur.
Örgüt
içi politika bir örgüt içinde çalışan çeşitli açılardan farklı fakat başarı
açısından birbirine bağlı kişi veya grupların amaçların yol ve yöntemlerin ve
süreçlerin belirlenmesinde kullanılan örgütsel karar mekanizmalarına kendi
görüşlerini hakim kılmak için sahip oldukları gücü kullanarak birbirlerini
etkileme sürecidir.
İşletmede
alınan önemli kararların, birçok kişi veya bölümü etkileyecek nitelikte olduğu
durumlarda, karardan etkilenecek kişiler, karar veren kişi veya grubu etkilemek
üzere girişimde bulunurlar. Böylelikle, bu kararların kendi lehlerine sonuçlanmasına
çalışırlar. İşletmelerde meydana gelen, güç kazanma, geliştirme ve kullanma amacını
taşıyan, sonuçları üzerinde belirsizlik ve anlaşmazlık olan durumlarda kişinin
kendisi için olumlu sonuçlar meydana getirmek amacıyla gerçekleştirdiği
faaliyetlere örgütsel politika adi verilir.
Politikanın
kendi başına kötü ve istenmeyen bir faaliyet olduğu söylenemez. Politika işletme
için olumlu sonuçlar verdiği, değişimi başlatıp yönlendirdiği, kaynakların
optimal kulla nimini desteklediği sürece olumlu bir faaliyettir. Hatta birçok
durumda, işletmenin yaşamını sürdürebilmesi, politik faaliyetleri zorunlu kılabilir.
Öte yandan, birey çıkarlarını işletme çıkarlarının üzerinde tuttuğu takdirde zararlı
olacaktır. Yöneticilerin yapmaları gereken şey, örgütsel yasamın kaçınılmaz
gerçeklerinden biri olan politikayı engellemek değil, politikanın varlığının farkına
varmak, işletme için olumsuz sonuçlar doğurmasını engellemektir.
Belli
bir kararın nasıl verileceği kesin olarak belli olduğunda, her bir alternatifin
sonucunun açıkça belli olduğu durumlarda, kaynakların sinirli olmadığı veya kararın
fazla önemli olmadığı durumlarda kararlar politik davranışlardan büyük ölçüde
etkilenmeyecektir. Ancak işletmelerde verilen kararların önemli bir çoğunluğu
bu özellikleri taşımadığından, işletmelerde politika, oldukça önemli ve sık
rastlanan bir olgudur.
İşletmelerde Sık Rastlanan Politik
Taktikler:
İşletmelerde
en sık rastlanan politik taktikleri Yukl ve Fable su şekilde siralamaktadirlar
•
Baskı Uygulama (Attacking and blaming others): Bir kişi veya grubun, diğer kişi
veya grupları tehdit etmesi, bu kişilere karsı zorlayıcı güç kullanmasıdır.
•
Bir üst makama başvurma (Higher authority): Kişinin kendi istediğini yaptırmak
isterken, bu isteğin daha üst bir makam tarafından da onaylandığını
belirtmesidir.
•
İzlenim Yönetimi (Impression Management): insanların birbirleri hakkındaki davranışları,
birbirlerini nasıl algıladıkları ile büyük ölçüde bağlantılıdır. Bu nedenle, kişi
başkalarının kendisini nasıl algıladıklarını belirleyerek, o kişilerin
kendisine davranışlarını etkileme olanağına sahiptir
•
İkna (Reason): Kişinin mantıklı konuşmak ve inandırıcı deliller sunmak yoluyla,
kendi istediği alternatifin en mantıklı alternatif olduğuna karsısındaki kişileri
ikna etmesidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder