Sayfalar

2 Ocak 2018 Salı

Örgüt İçi Güç Mücadeleleri, Politika

Örgüt İçi Güç Mücadeleleri, Politika
                                              
GÜÇ

Güç konusundaki çalışmaları ile tanınan Jeffrey Pfeffer, güç kavramını "Davranışları ve olayların aklisini değiştirebilme, direnmelerin üstesinden gelebilme, insanları normalde yapmayacakları hareketleri yapmaya ikna etme yeteneği" olarak tanımlamaktadır. Kısaca güç, insanları etkileyebilme yeteneğidir.
Günlük hayatta da son derece önemli bir kavram olan güç, işletmelerde yöneticinin kararlarını uygulayabilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Yöneticinin isteklerini yaptırabilmesi, astlarını işletme hedeflerine yönlendirmesi, astlarını etkileyebilme yeteneğine, yani güce sahip olmasına bağlıdır. Ancak güç, yalnızca yöneticilerin elinde bulunan bir araç değildir. Bir işletmedeki astlar, yöneticilik pozisyonunda bulunmayan kişiler, hatta çeşitli departmanlar, sahip oldukları çeşitli özellikler veya kaynaklar nedeniyle güç sahibidirler ve diğer kişi ve grupları etkileyebilirler.

Gücün Etkin Kullanılması İçin Alınması Gereken Önlemler

Güç etkin bir şekilde kullanılmadığı takdirde, örgütsel bazı hedeflere ulaşılamayacak, veya bu hedeflere ulaşılırken bazı başka hedefler gözden çıkarılacaktır. Öte yandan, gücün etkin olmayan kullanımı, gücün işletme hedefleri yerine bireysel hedeflere hizmet etmesine de neden olabilecektir
Belli bir güç kaynağının yanlış kullanımı, o güç kaynağının etkinliğini kaybetmesine neden olabilir. İşletmelerde kişilerin uzmanlık gücü de, vermiş oldukları yararlı tavsiyeler ile güçlenecek, hatalı tavsiye ve talimatlar ile ise zayıflayabilecektir. Bu nedenle, kişi uzmanlık gücünün sinirlerini bilmeli, kendi konusu dışında uzmanlık gücünü kullanarak zayıflatmaktan kaçınmalıdır.
Kişi, tek bir güç kaynağı ile yetinmemeli, elindeki güç kaynaklarını çeşitlendirmeye çalışmalıdır. Çünkü her çeşit güç kaynağının gerekli olacağı çeşitli durum ve ortamlar ile karşılaşmak mümkündür.
Güç, işletmenin hedeflerine yönelik bir şekilde uygulanmalıdır. İşletme için en iyi olan alternatiflerin uygulanması yolunda kullanılmalıdır. Aksi halde güç, işletmenin temelini zayıflatın bir araç halini alabilir.

Bir Güç Kazanma Yöntemi Olarak Politika

Her organizasyon politik bir yapıdadır. Organizasyon adı verilen yapı içerisinde kişiler çeşitli yol ve metotlarla birbirlerini etkilemek ve belirli yönde davranışa sevk etmek çabası içindedir. İşte örgüt üyelerinin güç kazanma ve güç kullanma yönündeki bu çabaları örgüt içi politikayı oluşturur.
Örgüt içi politika bir örgüt içinde çalışan çeşitli açılardan farklı fakat başarı açısından birbirine bağlı kişi veya grupların amaçların yol ve yöntemlerin ve süreçlerin belirlenmesinde kullanılan örgütsel karar mekanizmalarına kendi görüşlerini hakim kılmak için sahip oldukları gücü kullanarak birbirlerini etkileme sürecidir.         
İşletmede alınan önemli kararların, birçok kişi veya bölümü etkileyecek nitelikte olduğu durumlarda, karardan etkilenecek kişiler, karar veren kişi veya grubu etkilemek üzere girişimde bulunurlar. Böylelikle, bu kararların kendi lehlerine sonuçlanmasına çalışırlar. İşletmelerde meydana gelen, güç kazanma, geliştirme ve kullanma amacını taşıyan, sonuçları üzerinde belirsizlik ve anlaşmazlık olan durumlarda kişinin kendisi için olumlu sonuçlar meydana getirmek amacıyla gerçekleştirdiği faaliyetlere örgütsel politika adi verilir.
Politikanın kendi başına kötü ve istenmeyen bir faaliyet olduğu söylenemez. Politika işletme için olumlu sonuçlar verdiği, değişimi başlatıp yönlendirdiği, kaynakların optimal kulla nimini desteklediği sürece olumlu bir faaliyettir. Hatta birçok durumda, işletmenin yaşamını sürdürebilmesi, politik faaliyetleri zorunlu kılabilir. Öte yandan, birey çıkarlarını işletme çıkarlarının üzerinde tuttuğu takdirde zararlı olacaktır. Yöneticilerin yapmaları gereken şey, örgütsel yasamın kaçınılmaz gerçeklerinden biri olan politikayı engellemek değil, politikanın varlığının farkına varmak, işletme için olumsuz sonuçlar doğurmasını engellemektir.
Belli bir kararın nasıl verileceği kesin olarak belli olduğunda, her bir alternatifin sonucunun açıkça belli olduğu durumlarda, kaynakların sinirli olmadığı veya kararın fazla önemli olmadığı durumlarda kararlar politik davranışlardan büyük ölçüde etkilenmeyecektir. Ancak işletmelerde verilen kararların önemli bir çoğunluğu bu özellikleri taşımadığından, işletmelerde politika, oldukça önemli ve sık rastlanan bir olgudur.

İşletmelerde Sık Rastlanan Politik Taktikler:

İşletmelerde en sık rastlanan politik taktikleri Yukl ve Fable su şekilde siralamaktadirlar
• Baskı Uygulama (Attacking and blaming others): Bir kişi veya grubun, diğer kişi veya grupları tehdit etmesi, bu kişilere karsı zorlayıcı güç kullanmasıdır.
• Bir üst makama başvurma (Higher authority): Kişinin kendi istediğini yaptırmak isterken, bu isteğin daha üst bir makam tarafından da onaylandığını belirtmesidir.
• İzlenim Yönetimi (Impression Management): insanların birbirleri hakkındaki davranışları, birbirlerini nasıl algıladıkları ile büyük ölçüde bağlantılıdır. Bu nedenle, kişi başkalarının kendisini nasıl algıladıklarını belirleyerek, o kişilerin kendisine davranışlarını etkileme olanağına sahiptir
• İkna (Reason): Kişinin mantıklı konuşmak ve inandırıcı deliller sunmak yoluyla, kendi istediği alternatifin en mantıklı alternatif olduğuna karsısındaki kişileri ikna etmesidir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder